søndag 2. mars 2014

HÅR

Hår har alltid fasinert meg, og her i Kamerun har jeg blitt enda mer opptatt av det. Selv er jeg kjedelig i hårveien og gjør sjelden noen sprell, men det er utrolig gøy å se hvilke muligheter som finnes.

Mennene regner jeg ikke med i det hele tatt i denne forbindelse. Variasjonen deres er fra glattbarbert til ca 5 mm lengde. Fint nok det, men ikke akkurat spennende.
Det finnes noen unntak, men da er de som oftest tilreisende eller innflyttere.
Flotte gutter, men hårsveisen er jo ikke akkurat noe å skrive hjem om. Det ser dere jo. 
Kvinnene har i utgangspunktet heller ikke så spennende frisyrer, men det er utrolig hva man kan kjøpe. Her finnes hair-extension i alle varianter; kort, langt, lyst, mørkt, fletter osv. Dessuten finnes det parykker og det jeg vil kalle tilleggshår, i alle slags fasonger og farger.
Da jeg møtte en bekjent en tid tilbake kommenterte jeg at jeg aldri tidligere hadde sett henne slik på håret. Nei det er ikke rart, jeg kjøpte det jo i dag, var svaret jeg fikk. Det er ikke ofte du får slike svar i Norge.
Dette håret hadde Delphin kjøpt samme dag. 
I Norge er mange opptatt av at extension eller parykker skal være mest mulig naturlige. Her brukes det nesten som vi ville brukt ei lue eller et hårbånd i Norge; en varierer fra dag til dag og det er ofte dagsformen eller dagens gjøremål som avgjør dagens hår.
Chantal varierer hele tiden. Dette er en variant med litt farger. 
Noen parykker ser faktisk så kunstige ut at jeg er usikker på om de blir regnet som en slags lue eller som parykk, men det er slike som på bildene over som er de vanligste.

Småjenter varierer med ulike former for fletting. Flettingen har da gjerne ulike, fantasifulle mønster og fasonger. I tillegg er det noen jenter som har helt kortklippet hår, og siden det ikke er så vanlig, så blir det spennende og flott det også.
Detter er jo en veldig søt og fargerik variant.
Som sagt finnes det extension i alle farger. Dvs. at du også finner noe som passer for oss nordiske. Jeg har prøvd meg på fletter uten extension en gang, og det ble virkelig ikke vakkert, men når en ser hvor flott det kan bli med extension, så blir en jo motivert til å prøve igjen.
Etter at du har beundret jordrotta må du ta deg tid til å beundre Mariannes fletter med extention.  Det gir meg lyst til å prøve en gang til, denne gang med extention. 

1 kommentar:

  1. Ja, gjør det! og legg ut bilder! jeg har en russisk bekjent, også hun bruker parykk med største selvfølgelighet... rart...

    SvarSlett