tirsdag 3. juni 2014

DETTE HAR JEG LÆRT...

På skolen må barna ofte skrive slike læresetninger for å overbevise seg selv og andre om at de faktisk har lært noe. Tror jammen jeg skal prøve det samme. Frisker opp med litt bilder innimellom. Dersom bildene i noen tilfeller skulle passe til teksten, så er det ikke tilsiktet.


1. Jeg har lært at det er alfor lett å snakke om "DE," som en ensartet gruppe, både om det er snakk  om kamerunere, nordmenn, amerikanere eller andre, og en trenger ofte bare et par eksempel 
før en mener å kunne se et mønster.



2. Jeg har lært at vi i Norge har et fantastisk sikkerhetsnett rundt oss. 
3. Jeg har lært at det i en by kan ”bygges” opptil flere rundkjøringer i løpet av en juleferie.



4. Jeg har lært at en by kan gå fra å være skitten til å bli ganske rein simpelthen ved å forby plastposer.
5. Jeg har lært at det å pille seg i nesa mens en snakker med andre slett ikke blir oppfatta som uhøflig alle steder. 





    6. Jeg har lært at det slett ikke alltid er lett å være rikere enn de fleste rundt seg.                                      
    7. Jeg har lært at  ”rett på sak”-effektiviteten som noen av oss nordmenn er så opptatt av, kan virke 
          heller uhøflig på andre.


   8. Jeg har lært at mørk hud kler nesten alle farger, og at farger er gøy.
   9. Jeg har lært at parykker og løshår også er veldig gøy.
  10. Jeg har lært at kulturene i Norge og Kamerun kanskje er to ytterpunkter i forhold til det å eksponere ei gudstro.

1
  11. Jeg har lært at troen på magi fortsatt står sterkt blant mange. 
  12. Jeg har lært at det finnes steder i Afrika med et meget behagelig klima for en nordmann.
  13. Jeg har lært at det, til en viss grad, går an å venne seg til ulike småkryp, til og med store, ekle insekter.

  14. Jeg har lært at også veldig fattige mennesker ofte er ærlige, stolte og prinsippfaste
  15. Jeg har lært at barn kan oppleve å få være til nytte i hjemmet og i familien.
  16. Jeg har lært at jenter gjerne får oppleve dette i MYE større grad enn gutter.


   17.  Jeg har lært at kabba (en kjolemodell) i likhet med ”one pice”, er et ukledelig klesplagg som du likevel skjønner poenget med når du først får det på deg.
  18. Jeg har lært at kamerunere ikke nødvendigvis er spesielt musikalske i utgangspunktet, men mange tør både å prøve og å eksperimentere, og øvelse gjør som kjent mester. 
  19.  Jeg har lært at trommer alene kan fungere like godt som et helt band.


  20. Jeg har lært at uttrykket ”African time”, som i veldig forsinka, slett ikke er tatt ut i fra løse lufta. Samtidig har jeg blitt fortalt at det normale i Nigeria er å være veldig presis. Såpass at du i ditt eget bryllup risikerer at sermonien starter uten deg, om du er seint ut. 
  21. Jeg har lært at det er like dumt å tro at en gjennomsnittlig kameruner er ekspert på det meste i eget land, som det er å tro at du kan stoppe en tilfeldig nordmann på gata, be om en fornuftig analyse av den økonomiske og politiske situasjonen i Norge og faktisk få det.

22. Jeg har lært at du egentlig ikke har tid til å pakke de siste dagene i Ngaoundere, Kamerun. Da må du ta imot besøk. Mye besøk!

Forhåpentligvis har jeg lært mye mer. Det vet jeg egentlig at jeg har. Ikke minst om meg selv og om Norge. I tillegg har jeg faktisk klart å skrive en blogg året gjennom. Der har jeg overraska meg selv. Men nå er det over. Skriver dette på flyplassen i Paris. Må nok poste det hjemme. Det har vært veldig motiverende å høre at folk faktisk har lest det jeg har skrevet, så takk for det og takk for meg. 

2 kommentarer: